Zagłosuj na Mazdę w plebiscycie The Best of Moto

Auto miejskie, rodzinne czy kultowe – to tylko wybrane z ośmiu kategorii, w których nominowane są modele Mazdy w tegorocznym plebiscycie The Best of Moto 2018. W których z nich marka ma szansę na laur zwycięstwa?

The Best of Moto.pl jest plebiscytem motoryzacyjnym prezentującym najważniejsze premiery motoryzacyjne roku, a także wyłaniającym najciekawsze modele i wartościowe projekty oraz innowacje techniczne w branży. Zwycięzców w 11 kategoriach wybierają do końca roku w internetowym głosowaniu czytelnicy portalu moto.pl. Spośród 54 modeli biorących udział w konkursie 6 to auta spod znaku japońskiej marki Mazda.

Poniżej prezentujemy kategorie, w których uczestniczą Mazdy, wraz z krótkim opisem konkurentów. Oceniamy szanse na wygraną. Zapraszamy do dyskusji i głosowania w plebiscycie!


UWAGA: Plebiscyt The Best of Moto 2018 już się zakończył i znane są jego wyniki! Wiemy już, że jednym ze zwycięzców jest… Mazda6! Po szczegóły zapraszamy tutaj: Mazda6 zwycięzca w The Best of Moto!


The Best of Moto.pl – Mazda6?

To główna, a zarazem najbardziej prestiżowa kategoria w konkursie. Laureatów wybierają w niej wspólnie jurorzy i czytelnicy. Nominowane modele to takie, które zadebiutowały lub przeszły modernizację w okresie od 1 października 2017 r. do 1 października 2018 r. Warunkowo mogli się w niej też znaleźć debiutanci z paryskich targów motoryzacyjnych, które odbyły się na początku października.

W tej kategorii Mazda6 zmierzy się między innymi ze zwycięzcą konkursu Car Of The Year 2018 Volvo XC40 oraz wysoko notowaną w nim Kią Stinger. Stylistycznie Maździe 6 najbliżej do koreańskiej konkurentki. Jest jednak od niej dużo tańsza. Za podstawową wersję Mazdy 6 z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 145 KM i sześciostopniową skrzynią manualną zapłacimy niespełna 99 tysięcy złotych. Podstawowa wersja Kii jest niemal o połowę droższa. Nie można zapominać jednak o tym, że najsłabsza jednostka napędowa w koreańskim modelu to turbodoładowany benzyniak o mocy 255 KM zestrojony z ośmiostopniowym automatem. Za podstawową wersję Volvo zapłacimy podobną kwotę, jak za Kię, z tym że oferuje ona silnik o mocy zbliżonej do Mazdy 6. To benzynowe 2.0 o mocy 150 KM z sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Szwedzkie auto jest jednak SUV-em, najmniejszym zresztą w rodzinie Volvo, a Mazda6 i Kia Stinger to auta segmentu odpowiednio D i E.

Mazda 6, Mazda 6 2018, moto.pl,

Auto miejskie – Mazda2?

Zgodnie z regułami konkursu w tej kategorii rywalizują auta segmentu A i B. Do rywalizacji została nominowana Mazda2. Zmierzy się ona z konkurencją w postaci takich modeli, jak na przykład Skoda Fabia. Z konkurencją Mazda wygrywa niewątpliwie pod względem miejskiej stylistyki. Zaprojektowane w duchu KODO nadwozie ma niebanalny kształt i agresywny, sportowy charakter. Tymczasem Skoda, pomimo modernizacji, wciąż wygląda zachowawczo i ma nieco kanciasty design.

Pod maską Mazdy 2 znajdziemy, w podstawowej wersji, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.5 l i mocy 75 KM, podczas gdy Skoda oferuje silnik 1.0 MPI o mocy 75 KM. Mazdę 2 na tle konkurencji cechuje duża elastyczność. Jest to jednak samochód sporo droższy względem rywali. Za podstawową wersję zapłacimy 52 tysiące złotych. Czeska konkurentka jest o niemal 11 tysięcy tańsza. Mazda2 oferuje jednak dużo bogatsze wyposażenie, takie jak niezwykle przydatny w ruchu miejskim system wspomagania hamowania i zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, asystent pasa ruchu czy czujniki zmierzchu i deszczu.

Mazda 2, Mazda 2 2017, moto.pl,

Auto praktyczne – Mazda3?

Auta praktyczne to auta, które mają być zarówno przestronne na tyle, by wybrać się nimi w podróż, jak i na tyle nieduże, by z łatwością znaleźć dla nich miejsce parkingowe. Najczęściej, wśród nominowanych w tej kategorii, pojawiały się auta segmentu C. Wśród konkurentów Mazdy 3 warto wymienić Kię Ceed i Forda Focusa. Zwłaszcza ten drugi może stanowić konkurencję dla japońskiego pretendenta.

Ford w wersji 5-drzwiowej dysponuje nieco większym bagażnikiem – 375 litrów, podczas gdy Mazda3 zapewnia 364 litry. Różnica jest niewielka. Na korzyść „trójki” przemawia jednak silnik. Ten optymalny to dwulitrowy benzyniak o mocy 120 KM. W focusie znajdziemy natomiast jednostkę o pojemności 1.5 litra i mocy 150 KM. Wydawać by się mogło, że silnik Mazdy 3 będzie miał problemy z dynamiką, tymczasem auto bardzo dobrze przyspiesza już powyżej 1400 obr./min. na drugim i trzecim biegu. Na plus przemawia także precyzyjny skok dźwigni zmiany biegów. Apetyt auta na paliwo jest umiarkowany i mieści się w ośmiu litrach. Amerykański konkurent jest bardziej paliwożerny (9-10 litrów na manualnej skrzyni sześciostopniowej lub 10-11 przy automacie) i, co ciekawe, biorąc pod uwagę dużo większą moc, mniej dynamiczny. O dynamice mówić można dopiero po przekroczeniu progu 3 tys. obrotów na minutę. Na korzyść Mazdy przemawia ponadto dużo wyższa jakość wykończenia.

Mazda 3, Mazda 3 2017, moto.pl,

Auto rodzinne – Mazda6?

Komfort, przestrzeń, bezpieczeństwo. To główne kryteria, którymi kierują się osoby kupujące auta rodzinne. Te, które zostały nominowane do tej kategorii konkursu należą do segmentu D. Mazda6 zmierzy się z konkurencją w postaci między innymi Opla Insignii. Wnętrze niemieckiego auta w wersji hatchback jest bardziej przestronne. Na plus japońskiego pretendenta w tej kategorii przemawia niewątpliwie bardzo dobre wyciszenie i wygoda foteli oraz bezpieczeństwo. Samochód uzyskał 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Auto zapewnia bezpieczeństwo dorosłych pasażerów na poziomie 95 proc! Na niekorzyść dla Mazdy 6 można postrzegać mniejszy o 10 litrów bagażnik, jednak to tylko 10 litrów.

W autach rodzinnych bezpieczeństwo jest jednym z kluczowych aspektów. W Maździe 6 znajdziemy system wspomagający utrzymanie na pasie ruchu (LAS), system wykrywający znużenie kierowcy (Driver Alert), system adaptacyjnych świateł diodowych LED (ALH), system wspomagający hamowanie (SCBS), system monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTA), a także system monitorowania martwego pola. Wystarczająco dużo by Mazda6 była faworytem tej kategorii.

Mazda 6, Mazda 6 2018, moto.pl,

Małe auto dla aktywnych – Mazda CX-3?

To kategoria, w której prym wiedzie stosunkowo młody segment samochodów, czyli małe crossovery. To auta łączące w sobie rozmiary pozwalające zaliczyć je do segmentu B i C, a zarazem dobrze radzące sobie w lekkim terenie. Małe auto dla aktywnych to takie, którym bez problemu będziemy mogli poruszać się po mieście i nie natrafimy na większe kłopoty przy parkowaniu, ale i spakujemy się i dotrzemy na wyjazd na biwak w górach.

W tej kategorii do nagrody została nominowana Mazda CX-3. Jej najpoważniejszym rywalem może okazać się Volvo XC40. Wiele wskazuje jednak na to, że to Mazda CX-3 może sięgnąć po najwyższe laury. Dlaczego? Mazda CX-3 jest od Volvo mniejsza, co przydaje się nie tylko podczas jazdy w mieście, ale i przy przejazdach na przykład ciasnymi leśnymi drogami. Ma również krótszą średnicę zawracania. Nieduży, bo 350-litrowy bagażnik można zwiększyć po złożeniu siedzeń do 1260 litrów. Oba samochody zapewniają podobny poziom bezpieczeństwa. Mniejsza masa japońskiego pretendenta pozwala na osiągnięcie lepszych osiągów podczas jazdy w mieście. Na plus Mazdy CX-3 przemawia również ergonomia. Dużym ułatwieniem dla kierowcy jest wyświetlacz HUD, którego próżno szukać u szwedzkiego konkurenta. Komfort jazdy znacząco poprawiają też rozsuwane osłony przeciwsłoneczne.

Mazda CX-3, Mazda CX-3 2018, moto.pl,

Samochód uniwersalny – Mazda CX-5?

Pójdźmy o krok dalej i spójrzmy na nieco bardziej „dojrzałe” SUV-y i crossovery. To właśnie ta kategoria. Samochód uniwersalny ma się sprawdzać się w każdych warunkach. Dla jednych będzie to pojazd rodzinny na długie podróże, ale mający też nie sprawiać problemów w mieście. Auto uniwersalne powinno pozwolić dotrzeć nam na działkę nawet podczas jesiennej pluchy czy przebić się przez zimowe zaspy. Wszystkie te cechy łączą SUVy i crossovery segmentu C i D, a wśród nich Mazda CX-5 i na przykład Dacia Duster.

Umówmy się, między tymi autami występuje przepaść cenowa i jakościowa, i tak naprawdę wiele w kwestii wyłonienia zwycięzcy tej kategorii zależy od tego, czy czytelnicy wybaczą Dacii niedoróbki jakościowe. Mazda CX-5 bije rumuńską konkurentkę z francuskimi korzeniami jeśli chodzi o jakość wykonania czy wyposażenie. Spójrzmy jednak na praktyczne aspekty związane z ładownością i wymiarami. Mazda jest od Dacii dłuższa o 20 cm i o kilka cm szersza oraz nieco wyższa. Mazda CX-5 dysponuje bagażnikiem o pojemności 506 litrów, podczas gdy Dacia zapewnia przestrzeń zaledwie 445 litrów, co byłoby liczącym się wynikiem, ale klasę niżej. W tej kategorii Mazda CX-5 ma realne szanse na zebranie najlepszych not od czytelników.

Mazda CX-5, Mazda CX-5 2017, moto.pl,

Auto sportowe – Mazda MX-5?

Długo zastanawialiśmy się, pod jakim kątem sprawdzić w tej kategorii Mazdę MX-5 RF. Dlaczego? Znalazły się tu zarówno auta typowo sportowe, jak Alpine A110, Lexus RC czy Aston Martin Vantage, jak również usportowione wersje seryjnych modeli. Mamy więc i Opla Insignię, i Toyotę Yaris i VW Polo GTI. Maździe MX-5 RF bliżej do pierwszej z tych dwóch mocno spolaryzowanych grup, a najbliżej do Alpine A110. Pod maską Alpine znajdziemy turbodoładowaną benzynową jednostkę 1.8, mogącą rozpędzić auto do 250 km/h. Do „setki” dobrniemy w 4,5 sekundy. Mazda do „setki” rozpędzi się w 7,5 sekundy i zamknie swój wynik prędkością 215 km/h. To nieco za mało, by powalczyć o najwyższe laury w kategorii aut sportowych… chyba że ważnym punktem oceny będzie sportowy design, wtedy Mazda Mx-5 może zyskać dodatkowe punkty.

Mazda MX-3, Mazda MX-3 2018, moto.pl,

Auta kultowe – Mazda MX-5?

Wśród aut kultowych mała dwuosobowa „japonka” Mazda MX-5 może zrobić prawdziwą furorę. Dlaczego? W tym gronie znajdziemy takich tuzów jak Porsche 911 GT3 RS, Suzuki Jimny czy Mitsubishi L200. Tu jednak osiągi i wymiary liczą się nieco mniej, a wygrywa to, co nazywamy „duszą” auta. A tej samochodom spod znaku Mazdy absolutnie nie można odmówić. Przypomnijmy sobie lata 90. ubiegłego wieku i debiut rynkowy pierwszej generacji MX-5. Sylwetka auta do dziś sprawia, że odwracamy za nią wzrok, a pierwsza generacja japońskiego roadstera była i nadal jest obiektem westchnień większości kierowców, podobnie jak większa, czteroosobowa MX-6. Najnowsza generacja tego modelu Mazdy stylizacją wyraźnie nawiązuje do dwóch pierwszych generacji, ale robi to z poszanowaniem współczesnych trendów. Właśnie to może być siłą tego modelu. To coś jak połączenie muzyki wczesnego nu-metalowego Korna ze współczesnym nam dubstepowym Skrillexem? Niemożliwe? Nic podobnego. Korn wydał kilka lat temu wraz ze Skrillexem płytę The Path of Totality, a Mazda zaprezentowała MX-5 RF. To może być hit tej kategorii.

Mazda MX-3, Mazda MX-3 2018, moto.pl,

 

Zagłosować można było do końca roku 2018!

 

Która Mazda ma duże szanse w swojej kategorii? (max. 3 odpowiedzi)

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...