System G-Vectoring Control Plus w Mazdach – łatwiejsze wchodzenie w zakręty!

W siedzibie Mazdy w Hiroszimie ogłoszono kilka dni temu kolejną dobrą wiadomość – dostępne w przedsprzedaży egzemplarze nowego modelu CX-5 będą wyposażone w system G-Vectoring Control Plus. W tej chwili dotyczy to jedynie samochodów dostępnych w Japonii. W przyszłości to udogodnienie będzie dostępne dla kierowców pozostałych modeli na całym świecie.

Jak działa dotychczasowy system – G-Vectoring Control?

G-Vectoring Control odpowiada za dostosowanie mocy generowanej przez silnik do ruchów kierownicą. W dotychczasowych samochodach trzeba było stosunkowo często korygować tor jazdy – skręcać nieco ostrzej, gdy po pierwszym ruchu pojazd nie wchodził odpowiednio w zakręt, albo nieco zmniejszać obrót kierownicy, jeżeli początkowo zrobiło się to zbyt ostro. Dlaczego? Ponieważ tradycyjny układ kierowniczy reaguje nieco odmiennie w sytuacji, gdy koła są napędzane, niż kiedy hamujemy lub jedziemy bez naciskania gazu. Projektanci i konstruktorzy Mazdy rozwiązali ten problem właśnie przez funkcjonalność G-Vectoring Control. Połączyli oni wspomaganie układu kierowniczego z silnikiem za pomocą odpowiedniego modułu. Gdy tylko kierowca ruszy kierownicą, silnik w nieznacznym stopniu zmniejsza moc – tym samym dociążając przednią oś – a reakcja samochodu jest zdecydowanie bardziej bezpośrednia („żywa”) niż w tradycyjnych pojazdach. Doskonale wpisuje się to w filozofię Jinba Ittai.

Co nowego wnosi G-Vectoring Control Plus?

Specjaliści marki nie poprzestali jednak na pierwszym opracowanym przez siebie rozwiązaniu. Nowy system G-Vectoring Control Plus dodatkowo będzie wykorzystywał hamulce, by jeszcze bardziej ułatwić prowadzenie pojazdu i ustabilizować tor jego jazdy. Po pokonaniu zakrętu, gdy wracamy do prostej jazdy, zewnętrzne koło zostanie lekko przyhamowane. Przykładowo: gdy skręcaliśmy na ostrym łuku w lewo i teraz prostujemy kierownicę, prawe koło będzie przez moment odrobinę słabiej napędzane.

G-Vectoring Control Plus – w czym pomoże kierowcy i pasażerom?

G-Vectoring Control Plus przyda się podczas pokonywania długich tras – zarówno kierowca, jak i pasażerowie odczują o wiele mniej zmian toru jazdy, bo nie trzeba będzie wykonywać mnóstwa drobnych korekt kierownicą. Co więcej, wyraźnie zwiększona sterowność pojazdu przyda się w sytuacjach trudnych, np. gdy trzeba szybko ominąć gwałtownie hamujący pojazd, rowerzystę, pieszego czy zwierzę.

Mazda wyposażona w system G-Vectoring Control Plus będzie więc wygodniejsza i bezpieczniejsza, a podczas jej prowadzenia będzie można poczuć tę niesamowitą jedność ze swoim samochodem, o której nigdy nie przestają myśleć projektanci marki.