Silnik SkyActiv-X – rewolucja silnika według Mazdy

Idąc tropem wyśrubowanych norm dotyczących emisji, wielu producentów poszło w kierunku downsizignu, inni kierują się w stronę elektryków czy hybryd. Póki co, realna użyteczność tych rozwiązań jest dyskusyjna. Co rusz kolejny producent oferuje stosunkowo duże samochody, napędzane jednostkami o pojemnościach 1.5, 1.3 czy nawet 1.2 l. Jeszcze do niedawna najczęstszymi reakcjami na takie nowości były szok i niedowierzanie, a dziś te wyżyłowane jednostki weszły do porządku dziennego i całkiem śmiało rozgościły się w ofertach czołowych producentów. Powyższe zjawisko jest podyktowane stale śrubowanymi normami dotyczącymi emisji spalin.

Mazda idzie własną drogą

Konstruktorzy Mazdy poszli jednak własną drogą, wierząc głęboko, że silniki benzynowe nie są jeszcze efektywne i ostatnie słowo zdecydowanie nie zostało powiedziane. Co więc zrobili? Postanowili opracować jednostkę o podobnej pojemności skokowej, jak te dotychczas w Maździe stosowane, ale pracującą w o wiele bardziej efektywny sposób. W jaki sposób?

System SCCI jako podstawa działania silnika SKYACTIV-X

Podstawową innowacją w nowej generacji silnika – SKYACTIV-X – jest system SCCI – Spark Controlled Compression Ignition. W procesie generowania mocy wykorzystuje się samoczynny zapłon sterowany świecą, a mieszanka jest dodatkowo sprężona,w stosunku dokładnie 16:1 (dotychczasowe stopnie sprężania w jednostkach SKYACTIV-G i SKYACTIV-D wynoszą 14:1). Ciśnienie wtrysku wynosi w tym przypadku aż 1000 barów, a silnik tworzy charakterystyczną… kulę ognia (fireball).

Zalety silników benzynowych i diesli zamknięte w jednej jednostce

Przez większość czasu silnik SKYACTIV-X wykorzystuje tę innowacyjną technologię, a z konwencjonalnym spalaniem mamy do czynienia jedynie gdy jest on zimny lub gdy rozkręcimy go do naprawdę wysokich obrotów. Trudno nie spostrzec, że ta jednostka wykorzystuje największe zalety tradycyjnych benzyniaków i diesli. W stosunku do silnika benzynowego zyskujemy wyższy moment obrotowy oraz zdecydowanie niższe spalanie – średnio ma to być o 20% mniej niż w SKYACTIV-G.

Elastyczny i ekologiczny SKYACTIV-X

Po drogach porusza się wiele pojazdów prototypowych z tymi silnikami. Te silniki są poddawane testom długodystansowym i niezbędnym modyfikacjom. Dzięki temu możemy być pewni, że po zakończeniu prac ujrzymy sprawdzoną jednostkę. SKYACTIV-X może być nie tylko atrakcyjną propozycję, ale i… prawdziwą rewolucję!

Pod względem ekologii tak z pewnością będzie – obniżona emisja w stosunku do obecnie stosowanych silników obejmie nie tylko najbardziej piętnowany dwutlenek węgla, ale także tlenki azotu i inne szkodliwe substancje. Samo obniżenie spalania również wpłynie korzystnie na przyrodę – do przejechania danej odległości trzeba będzie mniej paliwa.

Globalny plan firmy Mazda jest taki, by do 2030 r. obniżyć emisję dwutlenku węgla o 50% w stosunku do poziomów z 2010 r., a do 2050 r. – aż o 90%.

Co z niezawodnością silnika?

Nie brakuje dyskusji na temat elementów sprawiających nieraz kłopoty kierowcom. Jednym z nich jest owiany złą sławą filtr cząstek stałych (filtr DPF). Mazda informuje, że dzięki ukierunkowaniu na efektywność silników w technologii SKYACTIV-X absolutnie nie będzie potrzeby montowania filtra DPF w nowej jednostce. Jakkolwiek w tym zakresie nastąpić zmiana, raczej byśmy się jej nie spodziewali. Silnik SKYACTIV-X będzie ponadto wyposażony w zawór EGR. Jego misja to skierowanie części spalin z powrotem do cylindrów, gdzie zostaną one dodatkowo oczyszczone.

W konstrukcji SKYACTIV-X nie zabrakło również delikatnego akcentu hybrydowego, czyli niedużej baterii, gromadzącej energię uwalnianą podczas hamowania. Zintegrowano także rozrusznik z alternatorem – dzięki temu silnik nie musi produkować aż tak wiele prądu, jak w tradycyjnych konstrukcjach.

Prototyp ma pojemność 2 l i według planów będzie on osiągał moc 190 KM.

Kierowca i samochód jako jedność

Nowa technologia to nie tylko silnik SKYACTIV-X – w prototypowych pojazdach Mazda wdraża szereg rozwiązań, które wkrótce znajdą się w seryjnie oferowanych egzemplarzach. Będą to m.in. udoskonalone fotele, lepsze wytłumienie, a także nieco zmieniony układ jezdny. Wszystko w zgodzie z filozofią Jinba-Ittai, za sprawą której kierowca ma poczuć z samochodem taką samą jedność, jak jeździec z koniem. Jej odzwierciedleniem jest m.in. szerszy zakres regulacji kierownicy, umożliwiający idealne dopasowanie dla wygody kierowcy.

SKYACTIV-X w Nowej Maździe 3 2019!

W listopadzie 2018 roku Mazda oficjalnie pokazała światu Nową Mazdę 3 – pierwszy samochód, w którym użyty jest innowacyjny silnik SKYACTIV-X. Kierowcy mogą wybrać również silnik SKYACTIV-G, niemniej to właśnie SKYACTIV-X wzbudza największe zainteresowanie. Nowa Mazda3 już jest w polskich salonach, a wraz z nią, przełomowa jednostka napędowa. Jako drugi model, silnik SYKACTIV-X otrzymała zupełna nowość Mazda CX-30 – model, który został pokazany w 2019 roku, jako kompromis między CX-3 a CX-5.

Nowa Mazda3 2019 przyjeżdża do Polski prosto z Japonii i można umówić się na jazdę testową, a tym samym osobiście sprawdzić jak nowa jednostka się sprawuje!