Mazda MX-5 NA w NA Roadster Restore Service – NOWE ŻYCIE od Mazdy

W sierpniu 2017 roku Mazda uruchomiła program NA Roadster Restore Serviceprogram tchnięcia nowego życia w samochody Mazda MX-5 NA, czyli Mazdy MX-5 pierwszej generacji (okres produkcji 1989-1998). Powiedzieć „renowacja” to za mało. I choć w dalszej części artykułu będziemy posługiwać się laickimi słowami jak właśnie „renowacja” czy „przywrócenie do stanu pierwotnego”, to jednak chodzi tutaj o prawdziwe nadanie drugiego życia autu.

Już w 2015 roku Mazda zaczęła przygotowania do programu NA Roadster Restore Service. Rozpoczęto badania, możliwości pozyskania lub produkcji części, szukania dla nich idealnych zamienników, kiedy pierwotni producenci już nie działali na rynku. Wszystko to wymagało zaangażowania nie tylko pomysłodawców, ale wszystkich podmiotów uczestniczących w procesie renowacji.
W 2017 roku Mazda „ożywiła” kolor lakieru użytego na pierwszej generacji MX-5. Classic Red. Piękne krwistoczerwone modele MX-5 czwartej generacji zaczęły pojawiać się na ulicach w lakierze, który niejako otwierał historię tego modelu. To był ukryty hołd ze strony Mazdy, w stronę dziedzictwa, którego jest świadoma, jest ono ważne i wcale o nim nie zapomina.

Chcę kiedyś tego dokonać, wraz z tymi, którzy kochają samochody bez względu na wiek. Chciałbym kontynuować życie NA Roadster w moim sercu i będę do tego dążyć.

Ambasador Mazda Corporation Roadster, Yamamoto Osuhiro

Słowem wstępu…

Niektórym Mazda MX-5 NA może być znana pod nazwą „Mazda MX-5 pierwszej generacji”, „Mazda Miata” (nazwa na rynek USA) lub „Eunos Roadster”, bo właśnie pod taką nazwą trafiła na japoński rynek. Wszyscy, którzy znają historię marki, na pewno pamiętają początki, kiedy Mazda chciała niektóre swoje modele traktować premium i promować je pod inną marką – Eunos. I właśnie Mazda MX-5 NA, jako auto luksusowe, na rynku rodzimym otrzymała imię Roadster. Dalej w tekście posługujemy się nazwą MX-5 NA, kiedy piszemy ogólnie o modelu. Używamy też nazwy Roadster, kiedy przenosimy się do Japonii i prezentujemy efekty udziału w programie.

Premiera Mazdy MX-5 NA miała miejsce podczas Chicago Auto Show, dokładnie 10 lutego 1989 roku.

Mazda MX-5 NA produkowana była przez 9 lat, na samym początku w 3 kolorach: czerwony Classic Red, niebieski Mariner Blue i biały Crystal White. Potem gama kolorów się powiększyła do 7 podstawowych i kilku w wersjach limitowanych. Mazda MX-5 NA odniosła spektakularny sukces. Początkowo miała być produkowana tylko przez 4 lata, ale szybko okazało się, że zamówienia na nią z Ameryki tylko spływały i spływały. Aż do momentu, w którym zamówień było więcej, niż Mazda była w stanie wypuścić aut z fabryki. W USA i Japonii sprzedaż dwukrotnie przewyższyła pierwotne założenia. Wszystko dlatego, że w tamtych czasach był to pierwszy sportowy samochód z takimi możliwościami i wybitnym designem. Jinba ittai!

NA Roadster Restore Service – co to jest?

NA Roadster Restore Service jest to program, który zakłada o wiele więcej niż tylko odrestaurowanie auta. Tutaj mamy do czynienia z oryginalnymi częściami, tym samym lakierem czy oponami, co w pierwotnej wersji fabrycznej. Nawet, jeżeli nie są już obecnie produkowane, założenie było takie, by albo wyprodukować je na nowo, albo stworzyć jak najbardziej odwzorowujące zamienniki (zarówno wyglądem, fakturą, jak i właściwościami). Zakończenie programu wieńczy certyfikat TÜV Rheinland (jedna z największych na świecie organizacji, która zajmuje się kontrolą techniczną i certyfikacją).

Mazda starała się nawiązać współpracę z pierwotnymi dostawami oryginalnych części. Udało się między innymi wznowić produkcję opon Bridgestone SF-325, wyprodukować kierownicę i gałkę zmiany biegów producenta Nardi czy wymienialny miękki dach w kabriolecie (tzw. „soft top”). Nie było to jednak takie proste. Opony Bridgestone SF-325 w rozmiarze 185/60 R14 mają dokładnie ten sam wzór bieżnika co te z 1989 roku. Nieco więcej problemu przysporzyło odtworzenie soft topu. Pierwotny pochodził z Niemczech i wykonany był z tkaniny winylowej. Niestety dziś już nie było możliwości wyprodukowania go, gdyż fabryka nie istnieje. Zamówiono więc ze Stanów Zjednoczonych tkaninę o tej samej fakturze. Tylną osłonę wykonano we Włoszech. Firma Nardi wyprodukowała kierownicę i gałkę zmiany biegów dokładnie takie, jakie były w oryginale – użyto mahoniu. Kierownicę zdobi logo Nardi na przycisku klaksonu. Przygotowano również etykiety na silnik, dokładnie takie same jak pierwotne. Mata podłogowa również była niemożliwa do pozyskania/odtworzenia z tych samych materiałów. Użyto nowej tkaniny, o maksymalnie zbliżonym wyglądzie. Dywaniki wyposażono, jak pierwotnie, w otwory, celem zamontowania ich na hakach, które zapobiegają przesuwaniu się.

Wymagania programu

Do programu można było zgłaszać swoje auto już w sierpniu 2017 roku, a sama renowacja miała zacząć się w 2018 roku. Mazda dała sobie sporo czasu na żmudną weryfikację, by wybrać „Tę Jedną Mazdę”, która jako pierwsza będzie mieć w sobie nowe życie. Zgłoszeń było ponad 600, a to i tak dużo, biorąc pod uwagę surowe kryteria (o których niżej). W efekcie zostało 40 zgłoszeń samochodów, które obejrzano i została wybrana Mazda MX-5 NA w kolorze Neo Green, która jako pierwsza została oddana w ręce specjalistów. Co warto zaznaczyć, udział w programie jest płatny, a o jego opłacalności wypowie się kierowca tej jedynej Mazdy na końcu tego tekstu.

Program zakłada renowację tylko pierwszej generacji MX-5. Niestety, realizowany jest tylko na terenie Japonii. Oczywiście, swoją mazdę pierwszej generacji mógł zgłosić każdy, ale gdyby została zakwalifikowana do programu, musiałby na swój koszt dostarczyć ją do Japonii. Szacowany czas prac – 2 miesiące.

Na program NA Roadster Restore Service składa się 7 etapów

1. Zgłoszenie Mazdy przez właściciela poprzez wypełnienie formularza na stronie internetowej.
2. Przegląd dokumentów auta
Weryfikacja dokumentów przesłanych w zgłoszeniu. Niestety nie każde auto mogło trafić do programu.
3. Kontrola pojazdu
Osobiste sprawdzenie auta u najbliższego dealera Mazdy. Sprawdzane były między innymi: stan korozji, wykonane dotychczas naprawy, naprawy konieczne do wykonania, ulepszenia i przeróbki.
4. Wybór auta
Zakwalifikowane auta miały być odstawione do jednej z dwóch siedzib głównych Mazdy w Hiroszimie lub Jokohamie. Tam odbywała się ostateczna kontrola, ponowna weryfikacja dokumentów i podpisanie umowy na udział w programie.
5a. Prace konserwatorskie i kontrolne
Sprawdzenie masy pojazdu, zdiagnozowanie stanu części i konieczności ich wymiany, sprawdzenie ustawień. Prace konserwatorskie są wykonane w Mazda E&T w siedzibie Mazdy w Hiroszimie. Firma Mazda E&T na co dzień zajmuje się planowaniem, projektowaniem i analizą masowo produkowanych samochodów.
5b. Prace konserwatorskie – demontaż
Ludzka praca rąk, czyli rozebranie samochodu i sprawdzenie każdej części.
5c. Prace konserwatorskie – malowanie
Pozbycie się starej warstwy zewnętrznego lakieru i nałożenie nowego. Nakładaniem poszczególnych warstw zajmują się lakiernicy na co dzień przygotowujący samochody pokazowe Mazda.
5d. Prace konserwatorskie – montaż
Nowe oryginalne części + odświeżone części z auta są przymocowywane do korpusu.
5e. Prace konserwatorskie – kontrola końcowa
Sprawdzenie standardów Mazdy MX-5 NA, zewnętrzna inspekcja, kontrola działania, regulacja ustawień, kontrola szczelności.
6. Certyfikat TÜV Rheinland Japan
Samochód posiada fotoksiążkę z płytą CD, gdzie udokumentowane są wykonane prace oraz znajduje się certyfikat.
7. Przekazanie auta właścicielowi
Mazdę można odebrać w jednej z głównych lokalizacji: Hiroszima lub Jokohama.

Właściciel samochodu może w pełni powierzyć prace specjalistom, ale też przysługuje mu VIPowska wejściówka do fabryki, by mógł się przyjrzeć poszczególnym etapom.

Podstawowe wymagania, które musi spełnić samochód:

– Mazda MX-5 NA w pakiecie standardowym lub specjalnym
– samochód zarejestrowany
– lakier w jednym z 7 głównych kolorów (Classic Red, Mariner Blue, Crystal White, Silver Stone Metallic, Neo Green, Sunburst Yellow, Brilliant Black)
– auto bezwypadkowe
– brak konieczności kompletnej wymiany nadwozia
– bez rdzy na progu lub nadwoziu
– bez odkształceń w ramie (nienaprawiany w ramie)
– pojazd nietuningowany.

Pierwsza Mazda MX-5 NA, w którą tchnięto nowe życie

Dokładnie 9 września 2018 roku zakończone zostały prace nad pierwszą Mazdą MX-5, w którą tchnięto nowe życie. Była to Mazda z 1992 roku w kolorze Neo Green. Wykonane prace to między innymi wymiana części układu kierowniczego, w tym wahaczy zawieszenia, sprężyn i amortyzatorów. Wnętrze zostało odrestaurowane, a tablica rozdzielcza wymieniona. Wymieniono też wszystkie uszczelki i usunięto wyciek oleju. To tak w skrócie, bo prac było oczywiście znacznie więcej, w końcu było to auto, które przez 26 lat jeździło po japońskich ulicach.

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, karoseria.

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, podwozie.

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, podwozie.

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, silnik.

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, silnik.

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, wnętrze.

12 września 2018 roku samochód ukończywszy program powrócił do swojego właściciela.
Właścicielem Roadstera (czyli Mazdy MX-5 NA) jest Nishimoto Yoshitsugu (Nishimoto Keiji). Wychował się on w Onomichi, studiował w Stanach Zjednoczonych, w dorosłym życiu pracował w Hiroszimie. Jednak miłość do samochodów odkrył w sobie dopiero na emeryturze. Uczył się jeździć na włoskich samochodach podczas studiów, ale nigdy nie stały się one dla niego tak atrakcyjne jak te z rodzimego rynku. Kiedy pierwszy raz zobaczył Eunos Roadstera napisał do dealera: „Zielony kolor, wnętrze, elementy wykonane z drewna – zakochałem się!”. W końcu w 1992 roku został jego posiadaczem i to z nim ma swoje najlepsze wspomnienia, bo jeździł nim z ukochaną żoną.

NA Roadster Restore Service 2018, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA,, Nishimoto Keiji właściciel pierwszego odrestaurowanego Roadstera.

Nishimoto Keiji z żoną

O programie NA Roadster Restore Service dowiedział się z lokalnej gazety. Jego Roadster wygrał ostatecznie rywalizację o udział w programie z 40 innymi Roadstermi. Efekt końcowy przerósł jego oczekiwania.

Zapytany o to, czym dla niego jest Roadster, odpowiada:

„Dla mnie Roadster to samochód. Myślę, że są alternatywy dla niego, ale Roadster to auto, które ma rozsądną cenę i świetnie się nim jeździ. Dziś jest odnowiony i zamierzam jeździć nim przez kolejne 25 lat. Chociaż teraz nie zrobiłem nic przy nim sam, to patrzę na niego z czułością.”

Jakie są dalsze plany pana Nishimoto?

„Bardziej lubię jeździć „otwartym” samochodem, ale to jest przyjemne jesienią, a najprzyjemniejsze na wiosnę. Moja żona obawia się spalenia słońcem i dlatego najchętniej jeździłaby z dachem („hard top”). W przyszłości zamierzam jeździć dużo na świeżym powietrzu w kabriolecie, bo pies ciągle rośnie i zniszczyłby dach.”

Czy warto nadać Mazdzie nowe życie w programie NA Roadster Restore Service?

„Jeżeli samochód ma jeździć kolejne 25 lat, to wato to zrobić!”

Pan Nishimoto odjechał swoim Roadsterem spełniać kolejne marzenia swoje i żony. Jednak warto wiedzieć, że tak naprawdę każdy posiadacz Mazdy MX-5 może sam, we własnym zakresie dokonać odnowienia pojazdu, bowiem wszystkie części i ich reprodukcje zostały wyprodukowane w większym nakładzie i przeznaczone są na sprzedaż. Niestety, nie wszystkie dostępne są od ręki. Na niektóre trzeba czekać, ale dla efektu końcowego, jak widać, warto.

To nie pierwsze kroki Mazdy w odrestaurowywaniu swoich aut. Mazda ma na koncie wskrzeszenie Mazdy 626, własności znanego amerykańskiego futbolisty Alfreda Morrisa. Wiele osób śledzących poczynania programu, ubolewało, że nie odbywa się on w ich kraju. Nawet pojawiły się komentarze zachęcające Mazdę do stworzenia analogicznego programu dla RX-7. Czy taki powstanie? Zobaczymy. Dziś na pewno mamy potwierdzenie, że dla Mazdy dusza ma dotyk.

Zachęćmy Mazdę, by przeprowadziła Restore Service w Polsce!

Dodawajcie #mazdarestorationtopoland w swoich socialach do oznaczania zdjęć, jeżeli chcecie, by program wprowadzono w Polsce! 🙂

Czy oddałbyś swoją Mazdę do programu Restore Service?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

 

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, auto po renowacji, efekt końcowy.

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, odbiór przez właściciela.

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, właściciel w aucie.

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, właściciel sprawdza co jest pod maską.

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, podwozie.

NA Roadster Restore Service, Eunos Roadster, Mazda MX-5 NA, Mazda pierwszej generacji, renowacja Mazdy, właściciel odjeżdża odnowionym Roadsterem.

 


Użyte we wpisie zdjęcia pochodzą ze strony blog.mazda.com

Czy chciałbyś polskiej edycji Restore Service? #mazdarestorationtopoland

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Którą Mazdę w Polsce powinien objąć program Restore Service?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Koniecznie skomentuj, dlaczego tak uważasz!