Lane-keep Assist (LAS) – pewność utrzymania w pasie ruchu od Mazdy

Niebanalny design i świetne osiągi są dla Mazdy bardzo ważne, ale dla japońskich inżynierów najważniejsze jest bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych użytkowników dróg. Jednym z filarów systemu i-ACTIVSENSE, zapewniającego kompleksową ochronę przed zagrożeniami w różnych warunkach ruchu, jest Lane-keep Assist (LAS), zapobiegający niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

Lane-keep Assist (LAS) – co to jest?

Opracowany przez inżynierów Mazdy system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu jest kolejnym przykładem na to, jak innowacyjne, inteligentne rozwiązania dbają o poprawę bezpieczeństwa podróżowania samochodem. Choć tego typu technologia jest stosowana również w samochodach innych koncernów, takich jak Volkswagen i Honda, to ten stworzony przez Mazdę idealnie wpisuje się w japońską filozofię „Jinba Ittai”, której istotą w motoryzacji jest sprowadzenie relacji między kierowcą i autem do schematu takiego, jak między jeźdźcem i koniem. Innymi słowy – ma to być idealna współpraca, zaufanie, bezpieczeństwo i komfort współdziałania.

Lane-keep Assist, LAS, Mazda, bezpieczeństwo Mazda, systemy zabezpieczenia Mazda, utrzymanie Mazdy w pasie ruchu, nowa Mazda

Jak działa LAS w Mazdach?

System LAS działa w oparciu o zapis zamontowanej za przednią szybą na wysokości lusterka kamery, z której sygnał rozpoznający oznakowanie poziome dróg i ukształtowanie jezdni przetwarzają specjalne algorytmy. W przypadku, gdy samochód niebezpiecznie zbliża się do krawędzi wyznaczonej jezdni, system sygnalizuje kierowcy niebezpieczeństwo poprzez ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. To jednak nie koniec działania technologii LAS. Pierwszy poziom jej aktywności może na przykład obudzić kierowcę, który zasnął w czasie jazdy. Jeśli jednak mamy do czynienia z poważniejszą sytuacją, taką jak zasłabnięcie i tego typu sygnalizacja staje się niewystarczająca, uruchamia się drugi, dużo bardziej zaawansowany poziom działania systemu. W razie konieczności może on utrzymać pojazd w pasie ruchu korygując skręt kół, a co za tym idzie – bezpiecznie sprowadzając auto na środek pasa.

System aktywuje się przy prędkości powyżej 60 kilometrów na godzinę. Włączenie kierunkowskazu jest oczywiście sygnałem do wyłączenia działania systemu. Lane-keep Assist jest rozwiązaniem, które najlepiej sprawdza się podczas jazdy w długich trasach – na drogach ekspresowych i autostradach. Warto pamiętać o tym, że według angielskich i niemieckich statystyk policyjnych, od 15 do 25 proc. wypadków w ruchu drogowym powstaje w wyniku zmęczenia. Mazda chce, by kierowcy czuli się pewnie w autach, nawet kiedy dłużej są za kierownicą.