Aktywny tempomat MRCC – Mazda wspiera na autostradzie i… w korkach

Jednym z głównych czynników wywołujących znużenie kierowcy podczas jazdy na długich dystansach jest konieczność stałego utrzymywania prędkości, z którą wiąże się ciągłe operowanie pedałem gazu. Dzięki aktywnemu tempomatowi MRCC opracowanemu przez inżynierów Mazdy, długie podróże staną się dużo mniej męczące. Co ciekawe, przydatny jest on również podczas jazdy przez zakorkowane miasta.

Adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości, czyli po prostu aktywny tempomat (MRCC), umożliwia utrzymywanie stałej prędkości samochodu, jednak bez konieczności operowania pedałem gazu.

Tempomat MRCC w Mazdach – jak działa?

Tempomat jest urządzeniem znanym już od lat. Szczególną popularność zdobył przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, gdzie kierowcy po pierwsze mają do dyspozycji bardzo rozbudowaną sieć autostrad, a z drugiej – pokonują nierzadko wielokilometrowe dystanse, by dostać się na przykład do pracy. Jednak tempomat MRCC, który w swoich najnowszych modelach oferuje Mazda opiera się w działaniu na przełomowych rozwiązaniach technologicznych, co biegunowo różni go od tych tradycyjnych. Swoje działanie system MRCC opiera na wykorzystywaniu fal milimetrowych. Ich czujnik montowany jest w przedniej kracie wlotu powietrza. Dzięki niemu inteligentny system zarządzający ustawieniami kontroluje odległość od poprzedzającego pojazdu i analizuje różnicę prędkości. Wszystko po to, by pomimo zakodowania stałej prędkości utrzymywać też bezpieczny odstęp i unikać tym samym kolizji.

tempomat MRCC, tempomat Mazda, jak działa tempomat w Maździe, gdzie jest tempomat, Nowa Mazda

Jak działa tempomat MRCC w korkach?

Ulepszony system MRCC, znany chociażby z najnowszego modelu CX-5 zapewnia swoje działanie nie tylko podczas podróży autostradami czy drogami ekspresowymi, ale i… w korkach. Wszystko dlatego, że dotychczas tempomat działał dopiero po przekroczeniu pewnej granicznej prędkości, na przykład 30 km/h. Ten najnowszy MRCC, dopracowany przez inżynierów Mazdy, działa już od 0 km/h aż do 200 km/h. Działanie podczas jazdy miejskiej polega na tym, że samochód zatrzyma się i nie ruszy, dopóki takiego manewru nie wykona poprzedzający pojazd, a także nie stoczy się samoistnie po puszczeniu pedału gazu, jeżeli kierowca nie zadecyduje o przyspieszeniu. Eliminuje to jeden z najczęstszych rodzajów kolizji w ruchu miejskim, czyli najechanie na tył poprzedzającego pojazdu. Co więcej, system MRCC przyczynia się do zapobiegania powstawania utrudnień i zastojów ruchu, a dzieje się tak dlatego, że informuje kierowcę, o tym, że poprzedzający go samochód już ruszył z miejsca.

Pierwszym aktywnym tempomatem zastosowanym w samochodzie produkowanym seryjnie był ten, który montowano w Mercedesie S-klasse W-221 z 2005 roku. Wcześniej, już w 1992 roku, można go było znaleźć w Mitsubishi Debonair. Obecnie takie rozwiązanie montowane jest w autach luksusowych, marek takich jak BMW, Audi czy Lexus, a także na przykład w najnowszych modelach grupy Volkswagen. Jednak rozwiązanie MRCC Mazdy oferuje o wiele więcej, niż tylko utrzymanie prędkości. 🙂